Nog niet eens zo lang geleden was het de normaalste zaak van de wereld dat je naar kantoor ging om te werken. Inmiddels is hybride (werken op kantoor én thuis) niet meer weg te denken.
Hybride werken vraagt om afspraken maken, het is maatwerk en biedt zowel voor- als nadelen.
Een aantal voordelen op een rij:
- Efficiënter werken. Veel administratieve taken zoals het opstellen van aktes kunnen digitaal en op afstand worden uitgevoerd.
- Hogere productiviteit, minder afleiding door de drukte op kantoor.
- Betere concentratie op complexe zaken.
- Door de mogelijkheid om thuis te werken kan het werk beter gecombineerd worden met het privéleven. De werkdag indelen op een manier die beter aansluit bij de persoonlijke verplichtingen zoals kinderopvang of het vermijden van spitsuren in het verkeer.
Dit kan zorgen voor minder stress en een betere balans.
- De vrijheid hebben om te kiezen waar je werkt verhoogt de werktevredenheid.
- Afstand woon-werkverkeer wordt minder belangrijk, minder reisdagen.
Een aantal nadelen op een rij:
- Het onderlinge contact met collega’s wordt minder, dit kan als een gemis worden ervaren. Risico op miscommunicatie.
- Verlies van overlegmomenten, het ‘even’ vragen en/of overleggen.
- Moeite met de grens tussen werk en privé. Het kan lastig zijn om thuis een duidelijke scheiding tussen werk en privé te maken.
- Alertheid geboden op gevoelige en vertrouwelijke informatie. Veilige en efficiënte digitalisering is een vereiste.
- Niet alle werkzaamheden lenen zich hiervoor, denk bv. aan besprekingen voeren, akten passeren, cliënten ontvangen.
In de praktijk merken we dat hybride werken gemiddeld 1 à 2 dagen per week gangbaar is bij fulltimers en in mindere mate thuiswerken (=volledig werken vanuit huis ipv. kantoor veelal zzp-ers).
Vertrouwen van de notaris
Hybride werken geeft een omslag in het aansturen van medewerkers en is veel meer gebaseerd op vertrouwen en resultaat en minder op controle en toezicht.
Met de krapte op de arbeidsmarkt is hybride werken een onmisbare arbeidsvoorwaarde geworden en wordt veel meer rekening gehouden met specifieke omstandigheden. Dit leidt tot meer ruimte geven voor flexibiliteit in werkuren, vanuit vertrouwen van de notaris.
Om de kans van slagen van hybride werken zo groot mogelijk te maken zijn afspraken nodig.
- Duidelijkheid over de invulling, bereikbaarheid, werkinhoud, aanwezigheid thuis- en kantoordagen. Verwachtingen uitspreken om onduidelijkheid te voorkomen, bijvoorbeeld in welke gevallen (direct) contact moet worden opgenomen.
- Het plannen van overleg met elkaar en het team is voor het slagen van hybride werken van groot belang. Bespreek regelmatig met elkaar wat wel en niet werkt in de praktijk.