Columns

Neem vrijblijvend contact op voor een gratis kennismakingsgesprek.
ja, ik wil graag afspreken

In alle uitgaven van BMN magazine de Notarisklerk en op LinkedIN schrijven wij columns. 

06 oktober 2018 Deel dit artikel

Een goed begin is het halve werk.

Met veel enthousiasme begin je aan een nieuwe baan maar dan….

Wennen.

Op de eerste dag ontvangen met een mooie bos bloemen, een warm welkom, een bureau, eigen email-adres, nieuwe collega’s ontmoet, ze zijn blij met de versterking van het team, kortom een enthousiast begin.

Het idee is om maar meteen te starten met een dossier, al doende komen de vragen wel en stel ze gerust aan je collega’s, de werkwijze zal je gaandeweg duidelijk worden.

Eenmaal achter je bureau ga je voortvarend aan de slag. Je weet wat er van je verwacht wordt denk je,  de ervaring met dit automatiseringssysteem moet nog groeien, maar ach dat wijst zich vanzelf.  Ook praktische zaken als dossierindeling, werkwijze, agendabeheer, onderling overleg, het is anders dan je gewend bent, maar kom aan, niet voor niets wilde je de overstap maken, het is nu een kwestie van wennen.

 

Nieuwe werknemers hebben aandacht nodig.

In de praktijk blijkt dat de collega’s een overvolle agenda hebben, het is lastig om antwoord te krijgen op je vragen. Je collega’s werken onder tijdsdruk, tijd is geld, het voelt alsof je ze van het werk haalt als je vragen hebt en de begeleiding schiet er bij in. De twijfel slaat toe,  ben ik wel productief genoeg, maak ik de verwachtingen waar, de onzekerheid groeit en krijgt zijn weerslag in het werk.

Let wel: nieuwe werknemers hebben aandacht en tijd nodig, als dit niet gebeurt zorg dan dat je begeleiding vraagt c.q. opeist om de kans van slagen zo groot mogelijk te maken.

 

Begeleiden is tijd vrijmaken.

Investeren in inwerken levert veel winst op. Bijvoorbeeld om vanaf de eerste dag een vaste collega te koppelen aan de nieuwe werknemer. Dit betekent dat deze collega tijd vrij kan maken voor begeleiding en informatie kan verstrekken over de werkwijze, interne/externe contacten, de interne organisatie, automatiseringssystemen etc.  Daarnaast is begeleiding door de leidinggevende door tussentijdse gesprekken te voeren van groot belang, zeker in deze eerste periode is het de vinger aan de pols houden.  Het is goed om duidelijk uit te spreken welke verwachtingen over en weer leven. Onduidelijkheid wreekt zich vroeg of laat altijd. En oordeel niet te snel tijdens de eerste weken. Aanpassing gaat nogal eens gepaard met verminderde productie.

 

Tijd geven en nemen, horen en gehoord worden.

Deze inspanning levert veel op tijdens de eerste inwerkperiode voor zowel de werkgever als de werknemer.

Reageren?

Rianne Raat,

info@raatcoaching.nl

www.raatnotariaat.nl www.raatcoaching.nl